Ghid de intervenție post-suicid în școală

Recunoaștem că școlile, autoritățile au subestimat mereu amploarea și impactul crizelor. Ori evaluarea impactului crizei în cazul suicidului sau tentativelor de suicid în școală este crucială. Cercetările arată că aproximativ 20% dintre cei expusi  tragediei vor avea probleme semnificative. De aceea este importantă intervenția largă în cazul suicidului sau tentativei de suicid în instituția de învățămînt sau în comunitate la general

Nu subestimați impactul tragediei!!!

Revedeți următoarele:

  1. Cât de bine a fost cunoscut decedatul? Vor fi mai multe emoții și stări de afect ca urmare a decesului unui elev popular și iubit.
  2. Care a fost cauza morții? Decese cauzate de omucidere, accident sau suicid sunt bruște și neașteptate, și puteți să vă așteptați la un nivel mai ridicat de implicare emoțională și stări de affect.
  3. Unde a avut loc decesul? Decesele survenite pe teritoriul școlii sunt deosebit de traumatizante atât pentru elev, cît și pentru personal.
  4. Există tragedii anterioare care au afectat comunitatea școlară? Probleme și emoții din pierderile anterioare vor ieși suprafață probabil, complicând și mai mult eforturile de depășire a situației.

 

Cîteva sugestii:

  1. Notificați imediat poliția și verificați realitățile în jurul morții. Convocăm echipa școlară, raională de intervenție în criză. Contactăm administrația centrală pentru a primi sprijin și îndrumare. Invitați profesioniștii de la Linia Antisuicid să vă asiste în proces.
  2. Contactați familia persoanei decedate prin suicid și oferiți asistența necesară. Dacă persoana a avut frati care frecventează școala, le oferim sprijin și le izolăm de presă și de ceilalți elevi pentru a le asigura reunirea cu familia.
  3. Assistați profesorii în primul rind ca să fie in stare să ajute elevii.
  4. Identificați cei mai afectați elevi. Este de așteptat ca prietenii apropiați a persoanei decedate și cei ce au fost suicidari  anterior chiar și fără a avea o relație apropiată cu decedatul vor fi cei mai afectați. Reacțiile tipice ale elevilor la  tragedie sunt următoarele: probleme cu somnul și coșmaruri, griji legate de viitor, regresia atât comportamentală, cât și academică. Gândurile de sinucidere la elevi vor fi mai insistente după o sinucidere în școală. Expunerea la sinucidere este un factor de risc, mai ales la cei cu istorie de tentativă.
  5. Fiți sinceri și folosiți un limbaj în dezvoltare corespunzător vîrstei elevilor.

Nu facem încercări de a explica de ce el / ea a murit, ci în loc ne concentrăm pe sprijinirea elevilor să își exprime și să își proceseze durerea, șocul, confuzia, furia si le spunem despre semnele presuicidale. Sunt recomandate  discușii în grup mic sau clasă, și nici într-un clas la careu.

Nu învinovățiți pe nimeni!!!

Pentru a menține atitudinea sănătoasă și de respect față de decedat, utilizați un minut de reculegere timp de citeva zile, înainte de acesta încurajați-i să se gîndească la viață, la depășirea sănătoasă a suferinței pierderii, la susținere și atenție pentru familia decedatului, mai ales copiii.

 

Evitați să trimiteți pe toți copiii acasă, ci căutați să le oferiți spațiu pentru discuție și susținere.

Elevii și profesorii, care au fost expuși traumei fizic, vor avea nevoie de mai mult ajutor, separate de ceilalți.

 

Dacă școala este în vacanță, sau dacă decesul are loc după ore de școală sau în week-end, personalul trebuie să fie notificat imediat prin sunet pentru a le oferi:

  • Timp pentru a procesa informația și a primi sprijin de la prieteni, rude, specialiști
  • Timp pentru a face față cu propriile probleme personale legate de criză și pierdere sau și probleme personale pentru a se pregăti să ajute elevii în următoarea zi de școală.
  • Includeți neapărat profesorii în procesarea situației mai degrabă decât să fie excluși

Se recomandă notificările în scris tuturor profesorilor cu descrierea datelor despre tragedie și/sau sfaturi ce să spună elevilor.

 

Formulați cu grijă  anunțurile publice la profesori, elevi, părinți și presă. Protejați personalul și elevii de mass-media. Stabiliți limite pentru personalul mass-media, dar furnizați-le informații concrete, protejând în același timp viața privată a familiei decedatului. Mass-media are munca sa de făcut și menținerea unor relații bune cu ei ar putea servi drept  oportunitate pentru promovarea mesajelor pozitive pentru comunitate. Fiți pro-activi și pregătiți comunicat de presă și o scrisoare  pentru părinții tuturor elevilor.