Puterea lui „Mulțumesc!”. Exerciții de recunoștință

Practicarea consecventă a recunoștinței are menirea de a crește gradul de conștientizare a motivelor pentru care spunem mulțumesc și de a ne orienta astfel gândurile asupra binelui din viața noastră.
Generând gânduri bune, atragem lucruri bune, postulează legile vibrației și atracției, iar cuvintele care materializează gândul poartă cu ele o vibrație puternică. A acorda atenție limbajului nostru, pentru a-l asana de negativitate și a introduce mai des cuvântul „Mulțumesc!”, contribuie la propria noastră fericire, dar și la auto-apreciere, căci suntem ceea ce spunem, mai degrabă decât suntem ce spunem că suntem
Cum ne influențează gândurile și cuvintele. Igiena limbajului

O atenție sporită asupra propriului limbaj ne poate arăta care sunt gândurile noastre preponderente. Ce cuvinte utilizăm mai mult, dăm mai multă greutate conotațiilor pozitive decât negative, cât de des apelăm la vorbe urâte? Un astfel de exercițiu, care cere multă atenție dar și responsabilitate față de ceea ce spunem, este mai ușor decât o analiză a gândurilor, întrucât verbalizăm mai puţin decât gândim. (Deși uneori vorbim fără să gândim). Expresii precum „Mă doare capul de atâta treabă!”, „Te doare mintea…”, „Să mor eu dacă…” ar trebui utilizate din ce în ce mai puțin sau deloc, pentru că nu aduc un plus de înțelegere în comunicare, sunt violente și strică armonia mesajului.

Masaru Emoto, un cercetător japonez destul de controversat în lumea științifică, a studiat modul cum apa reacționează la vibrația cuvintelor, a gândurilor, a emoțiilor și a muzicii la care e expusă. Teoria lui Emoto se construiește pe ideea că tot ce există vibrează cu o frecvență proprie și că tendința în natură este ca vibrațiile să se acordeze în funcție de frecvențe. Ca metodă de studiu, el a înghețat apa distilată, expusă la diverse cuvinte și piese muzicale, și i-a analizat molecula cristalizată. Astfel, a descoperit că la cuvinte frumoase, apa cristalizează hexagonal, armonios, în timp ce vibrațiile vorbelor grele împiedică molecula să cristalizeze, sau formele pe care aceasta le ia sunt neregulate, dezechilibrate, urâte.

Formele cristalelor apei, expusă la diverse cuvinte (video)

Întrucât omul este mai mult de 60% apă, Emoto susține că gândurile și cuvintele ne influențează într-o foarte mare măsură. Acesta este un motiv important să devenim mai conștienți de ceea ce gândim și spunem. Cel mai frumos cristal despre care vorbește cercetătorul japonez este cel al apei expuse la combinația de cuvinte recunoştinţă și iubire. (Despre teoria lui Masaru Emoto se pot citi mai multe și în cărțile lui, traduse la noi)

La rostirea unui „mulțumesc”, vibrăm pentru un motiv plăcut care ne face să exprimăm recunoștință, dar şi la auzul acestui cuvânt, când e sincer şi autentic, vibrăm cu recunoștința de a ne fi fost apreciate eforturile.
Recunoștința este o formă de apreciere, e o dovadă de politețe, este o intenție exprimată pentru o comunicare/relație armonioasă.

Exerciții de recunoștință

Conform teoriei efectului Tetris a lui Shawn Achor, cercetător aparținând școlii de psihologie pozitivă, scanând viața după lucruri bune pentru care suntem recunoscători ne antrenăm creierul să caute mereu motive de recunoștință, asemenea unui jucător de Tetris care aranjează diverse forme pentru a forma linii continue pe orizontală şi continuă să facă asta chiar când nu mai are consola în mână.
Propunem așadar câteva exerciții de recunoștință pentru a construi o nouă paradigmă în care cuvântul „mulțumesc” cristalizează experiențele sub forma unei vieți mai fericite.

1. Rugăciunea dinaintea mesei are rolul de a arăta recunoștință și apreciere pentru că avem asigurată hrană, dar și de a o încărca pozitiv, cu vibrațiile benefice ale cuvântului „mulțumesc!” Un simplu „mulțumesc pentru hrana aceasta” este o rugăciune simplă și eficientă.

2. Într-un caiețel, pe care-l denumim Jurnalul recunoștinței, scriem în fiecare seară cel puțin 10 motive pentru care suntem mulțumiți la sfârșitul zilei, din care 5 nu ar trebui să se repete. Când nu vom găsi 10 motive, ne vom bucura să aflăm că acele 5 de ieri au fost valabile și astăzi și că avem surse constante de bunăstare, de orice fel o fi ea. Pentru a identifica mai ușor surse de fericire, câteva întrebări pot fi de folos:

• Ce m-a emoționat astăzi?
• Cine sau ce m-a inspirat azi?
• Când și de ce am zâmbit/ râs astăzi?
• Care e cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat azi?
Adițional, sau se poate regăsi și în cele 10, să identificăm o persoană căreia îi suntem recunoscători pentru ceva în ziua aceea. Poate fi domnul care a ținut liftul, tânărul care ne-a cedat locul în metrou, doamna care a strigat după noi că ne-a căzut ceva din geantă, prietenii care ne surprind și ne sunt aproape etc.

3. Dimineața, cafelei fierbinți care ne încălzește și sufletul, îi atașăm semnificația de memento pentru a mulțumi că începe o nouă zi. Mi-am dat seama de efectul cafelei asupra stării mele de spirit când am avut restricții de a consuma cofeină pentru un timp. Revenirea la acest obicei m-a binedispus, uneori gândindu-mă chiar cu o seară înainte că abia aștept să mă trezesc să beau cafeaua de a doua zi dimineața. Pentru cei care preferă ceaiul, efectul ar trebui să fie același; mai mult, ceaiul se poate bea oricând.

4. Comparațiile cu alții sunt de evitat, suntem unici și irepetabili, speciali în felul nostru. Dar încercarea de a ne vedea prin ochii altcuiva ar putea fi un exercițiu bun de a aprecia ceea ce avem și suntem, lucruri și situații pe care, în mod normal, le ignorăm și le luăm de bune.

5. Scrisoarea de mulțumire. O scrisoare, nu neapărat lungă, către cineva care a avut o influență bună asupra vieții noastre, sau ne-a ajutat într-un anumit fel, poate face cel puțin 2 oameni fericiți. Pe expeditor și pe destinatar. Când contribuim la fericirea altcuiva, intenționat, detașat, cu generozitate și necondiționat, și fericirea noastră devine mai puternică. Cu cât mai multe scrisori către diverși, cu atât mai multe persoane fericite.

Acestea sunt doar câteva idei despre cum putem deveni mai recunoscători, și astfel și mai fericiți. Prin a dărui și arăta recunoștință deschidem și canalul de primire a acesteia, iar cuvântul „mulțumesc” are efecte minunate asupra noastră. Când, însă, nu primim aprecierea și recunoștința, Laura Trice sugerează s-o cerem, întocmai cum comandăm o pereche de pantofi sau o friptură la restaurant. Sunt persoane care, la rându-le, iau lucrurile de-a gata și obișnuiți în felul acesta, vor rămâne într-o inerție a neexprimării recunoștinței și aprecierii de care avem nevoie. Comunicarea pe tema aceasta poate părea frustrantă la început, dar cu exercițiu, devine naturală. Iar relația se consolidează. Astfel, un alt exercițiu poate fi:

6. Ziua recunoștinței. Fără o legătură explicită cu Thanksgiving Day sărbătorită în Statele Unite în a 4-a joi din noiembrie, putem stabili în familie o Zi a recunoștinței, o dată pe lună, în care toată lumea să spună mulțumesc pentru ce a fost bun în acele patru săptămâni, dar și să ceară apreciere pentru ceva anume ce nu a fost remarcat la vremea respectivă.

importanta rugaciunii, cuvantului multumesc

  • Tatiana Versteac

    Frumos si incurajator! Merci Doina pentru articol!