Reflecții…
Autor-Liuba Ceban, fondatoarea Liniei Verzi pentru Prevenirea Suicidului www.pentruviata.md
Am scăpat termenul – limită la comentarii, dar cred că este necesar să trag un semnal de alarmă. Documentele pot fi văzute aici https://particip.gov.md/ro/document/stages/proiect-de-hotarare-pentru-aprobarea-programului-national-privind-sanatatea-mintala-pe-anii-2023-2027/10748
La prima vedere pentru mine, acțiunile propuse pentru prevenirea suicidului nu sunt strategice pentru în Moldova, în afara subiectului clarificării cu statisticile, intenția, ce este lăudabilă.
Aici sunt câteva sugestii:
1. Cifra de reducere a ratei suicidului cu 10% în 4 ani este prea pozitivă pentru măsuri atât de mici din punct de vedere strategic. Țările de mărimea Moldovei, precum Slovenia abia după 10 ani și-a asumat o reducere a ratei suicidului cu 10%. Asta cu strategie națională, cu buget solid și cu un Centru de Cercetare național. Franța în 30 de ani, cu o strategie națională la a 3a ediție, a redus rata cu 23%. Țările acestea au bugete de milioane de euro pentru domeniu dedicate. Noi cu 100 de lei vrem să reducem rata suicidului cu 10%. Este absolut ireal.
Tot aici atrag atenția asupra irelevanței jonglării cu indicatorul de reducere a mortalității prin suicid de la 18,5 cazuri la 100 mii populație la 16,4 cazuri, până în 2027. Motivul: că există confuzie cu privire la cifrele reale existente. Se jonglează cu cifra din 2019, care este pe site-ul OMS-ului, în timp ce rata ACTUALĂ a suicidului de la BNS este mai mică. Cred că un procentaj de 4-5 ar fi suficient. Este costisitor și se cer acțiuni complexe pentru a reuși.
2. Lipsește în documente cu desăvârșire aspectul implicării și mobilizării comunitare spre a schimba opinia publică negativă față de persoanele, care se confruntă cu realități dure în jurul fenomenului suicidului.
Chiar și organizațiile, pe care le favorizează Ministerul Sănătății, ar fi putut să aibă aici un indicator cu numărul de acțiuni comunitare, pe care le fac local, mai ales de 10 septembrie, Ziua Mondială de prevenire a suicidului. Tot de 10 septembrie școlile, centrele de tineret, etc. fac evenimente, ce marchează data și se implică în prevenție. Merită să fie reflectat în documente aportul comunitar în schimbarea retoricilor publice despre suicid către a fi mai prietenoase prevenirii suicidului.
3. Un alt indicator, care nu va costa statul nimic, este mențiunea creșterii mesajelor publice prietenoase suicidului din partea influencerilor, care vorbesc la această temă neremunerați și schimbă opinia publică la acest capitol, cât și aportul mediei clasice și noi.
4. În ceea ce privește bugetul de 10.000 pentru Linia telefonică pe urgențe, cred că veți fi dur criticați pentru aceasta. În primul rând, e evident că banii vor fi pentru o linie existentă care nu este specializată în prevenirea suicidului. în al doilea – o linie veridică de prevenire a suicidului are bugete mult, mult, mult mai serioase. De exemplu, Lituania – 2 mil. euro anual. Mai bine nu puneți acest indicator de umplutură, până se coace R. Moldova să facă o linie telefonică veridică. Ori reformulați acest indicator.
(aici eu am înțeles greșit, de fapt e vorba de mii lei oriunde este vre-un buget. Deci, pentru Linia telefonică pe urgențe, O confuzie ce nu am menționat este că UNICEF este donatorul pentru serviciu telefonic, în timp ce majoritatea persoanelor cu realități în jurul suicidului sunt adulte. Dacă cineva din partenerii MS vrea să asiste doar copiii, e bine de rectificat lista beneficiarilor și de scos persoanele adulte și persoanele în etate din lista beneficiarilor serviciilor telefonice de urgență. La câte nevoi sunt în domeniu, este loc pentru mai multe linii, așa e practica internațională în prevenirea suicidului. Am solicitat să fie introdus și serviciul nostru în plan.)
5. Recomandăm adăugarea creșterii încrederii persoanelor cu realități în jurul suicidului, care se adresează după ajutor la Centre de Sănătate Mintală și la medici de familie. Iar – indicatori care nu vor costa bugetul MS și nici a statului, dar sunt mai relevanți abordării strategice prevenirii suicidului. Un alt indicator aici poate fi si numărul persoanelor care sunt ajutați de urgență, care ajung internați la psihiatrie si ajutați, și de către serviciul 112. Puteți pune aici și cifra umilă a Liniei noastre de prevenirea suicidului prin chat www.pentruviata.md (în jur de 400 persoane anual).
6. Consider că în aceste documente este crucial necesar ca indicatori să fie introduse pașii cu restanță pe care le are R. Moldova în domeniul prevenirii suicidului: analiza situațională și explorarea opțiunilor de creare a strategiei naționale de prevenire a suicidului ce ar incepe definirea profesionistă în profunzime a sectorului. Spun aceste lucruri din cel puțin 2 motive: a. Deja există eforturi specializate pe prevenirea suicidului, care pot fi consolidate și crescute printr-o strategie și care să contribuie serios la reducerea ratei suicidului în R. Moldova. 2. În UE există expertiză în domeniul strategiilor naționale pe prevenirea suicidului, care sunt pe larg promovate și care este disponibilă și pentru R. Moldova și păcat țara să nu beneficieze de ea, mai ales pentru că indicatorul reducerii ratei suicidului este introdus în strategia de sănătate – 2030
7. Cu flaere și 150 de lei pentru ele prevenirea suicidului nu se face. Nu stau bine țării aceste acțiuni mici: Asta poate face un ONG local. E bine să înceapă conștientizarea că avem nevoie de abordări reformate, dacă vrem să salvăm oamenii de la moarte.
(Iar, e vorba de 150.000 de lei, greșala mea. Oricum, flaerele sunt importante, dar mai este nevoie de esență)
8. Reforme de prevenire a suicidului în mediul penitenciar sunt lăudabile, totodată sunt disproporțional de mari față de acțiunile de prevenire a suicidului la persoane libere.
9. Reforme în sănătate mintală, sunt necesare. Totodată ele nu sunt egale cu prevenirea suicidului. Avem peste 150 diagnoze, cu care se ocupă domeniul sănătății mintale, și avem un simptom, precum este suicidalitatea. Da, e domeniu de sănătate mintală. Da, cere atenție. Dar e și foarte real să fie pierdut printre diagnoze și abordări medicale clasice, ceea ce dovedește și prezentul draft de documente și ceea ce nu este corect.
10. Nu este clar ce fel de protocol se vrea să fie dezvoltat și ce fel de management de caz.
Încerc să fiu utilă de aceea recomand insistent să fie revizuite aceste momente.